W internecie znaleźć można wiele marketingowych haseł związanych z e-rowerami, które wychwalają je ponad standardowe jednoślady. Owszem, elektryki posiadają wiele zalet, o których pisaliśmy tutaj. Nadeszła jednak pora na kolejny ważny temat, jakim jest odpowiednie przygotowanie roweru elektrycznego na czas zimy. Czy ebike’i wymagają specjalnego traktowania w porównaniu z klasycznymi rowerami? Przekonajmy się!
Jak zabezpieczyć e-rower na czas zimy?
Aby jednoślad bez problemu służył przez wiele lat, należy go systematycznie serwisować. Nie ma jednak potrzeby, aby nastawiać się na zbyt skomplikowane procesy związane z czyszczeniem e-roweru. Owszem, istnieją pewne różnice pomiędzy klasycznymi dwukołowcami a elektrykami, dlatego to właśnie o tych różnicach jest dzisiejszy wpis.
Na co więc zwrócić uwagę? W pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby akumulator nie został rozładowany do zera podczas zimy. Niedopatrzenie w tej kwestii może skutkować degradacją ogniw i znacznemu spadkowi mocy. Najlepszym rozwiązaniem okaże się cykliczne sprawdzanie stanu baterii i ładowanie jej raz na jakiś czas. Dla dodatkowego zmaksymalizowania żywotności akumulatora warto odłączyć sterownik, który jest odpowiedzialny m.in. za uruchomienie roweru. W końcu zimą nie jest on potrzebny.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest temperatura, w której ma być przechowywany jednoślad. Jeśli rower jest przetrzymywany zimą w nieogrzewanym garażu lub na balkonie, warto wtedy wyciągnąć baterię i przechowywać ją w temperaturze pokojowej. Jednak zaleca się - o ile to możliwe - aby cały rower znajdował się w temperaturze około 20°C, ponieważ pozwoli to na zabezpieczenie niektórych podzespołów przed korozją. Po sezonie warto również zaopatrzyć się w specjalne preparaty do czyszczenia styków elektrycznych. Utrzymujący się na nich osad może spowolnić przepływ energii elektrycznej, dlatego po wyciągnięciu baterii warto przeczyścić styki.
Dostępni czterej e-muszkieterowie w asortymencie naszego sklepu, czyli Romet e-Gazela 1, Romet e-Wagant RM 1, Romet e-Wagant 1 oraz Kross Level Boost 1.0 posiadają baterię, która nie różni się od tej występującej w smartfonach. Oczywiście jest ona znacznie mocniejsza, ale działanie pozostaje takie samo w każdym e-rowerze. Dlatego inwestując w szybsze przemieszczanie się za pomocą e-bike’a nie należy bagatelizować procesu jego poprawnego serwisowania. Warto także pamiętać, że niestosowanie się do zasad związanych z poprawnym serwisowaniem roweru może przyczynić się do utraty gwarancji.