Okres wiosenny to czas, kiedy wiele osób wraca do regularnej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Jedną z najbardziej lubianych form ruchu jest z pewnością jazda na rowerze. Nic w tym dziwnego - jest to zdrowy, ekologiczny i przyjemny środek transportu, szczególnie gdy na zewnątrz robi się coraz cieplej. Aby w pełni cieszyć się bezpieczną jazdą, należy pamiętać o wcześniejszym odpowiednim przygotowaniu roweru do sezonu. Jak to zrobić właściwie? Właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis.
Jak przygotować rower do sezonu?
Mało kto myje rower tuż po zakończonym sezonie. Dlatego pierwszą czynnością, jaką warto wykonać, jest dokładne jego wyczyszczenie. Do uzyskania satysfakcjonującego efektu wystarczy woda z odrobiną płynu. Można też skorzystać z myjki ciśnieniowej, jednak jest to czynność wymagająca większej wprawy. Nieumiejętne posługiwanie się myjką może skutkować wypłukaniem smaru z łożysk czy zanieczyszczeniem ziarenkami piasku innych, trudno dostępnych miejsc.
Kolejną czynnością jest konserwacja. Można podjąć się jej samodzielnie lub zdecydować się na oddanie roweru do serwisu. Wówczas specjaliści dokładnie sprawdzą najważniejsze części, nasmarują istotne elementy, skontrolują ogumienie i wyregulują przerzutki. Jednak jeśli rower był regularnie serwisowany, samodzielne przygotowanie może okazać się wystarczające. Po wyczyszczeniu roweru, kolejnym krokiem powinna być konserwacja łańcucha. Na początku należy go zdjąć i oczyścić w benzynie ekstrakcyjnej. Po tej czynności łańcuch powinien zostać ponownie naoliwiony smarem.
Następnym niezbędnym elementem jest ocena stanu opon. Należy sprawdzić, czy opona nie zaczyna pękać i czy widoczny jest na niej bieżnik. Ciśnienie w oponie powinno być adekwatne do oznaczenia na jej boku. Aby uzyskać wymagany poziom ciśnienia, warto udać się na najbliższą stację benzynową z zainstalowanym kompresorem. Komponentem, o którym nie można zapomnieć, są hamulce rowerowe. W wariantach szczękowych konieczne jest sprawdzenie poziomu zużycia klocków, a w tarczowych odtłuszczenie tarczy. Aby przerzutki działały prawidłowo, trzeba sprawdzić stan linek i pancerzy - zardzewiałe linki kwalifikują się do wymiany. Ostatnim etapem jest dokręcenie wszystkich luźnych śrub i elementów. W szczególności warto zwrócić uwagę na mechanizm korbowy i główkę kierownicy.
Jeśli stan roweru jest regularnie kontrolowany, przygotowanie do sezonu może być prostym i szybkim zadaniem. W innym przypadku może się okazać, że wymagane są bardziej profesjonalne naprawy czy specjalistyczne narzędzia. Warto wówczas zdecydować się na ofertę jednego z serwisów rowerowych. Nawet podstawowy przegląd jednośladu pozwoli na szybkie wykrycie nieprawidłowości i zwiększy bezpieczeństwo na drodze.