W poprzednim artykule porównywaliśmy rowery szosowe dla zaawansowanych amatorów. Zastanawialiśmy się nad tym, czym tak naprawdę różnią się dwa modele z tej samej serii firmy Kross Vento. Tym razem sytuacja wygląda nieco inaczej. Co prawda nadal pozostajemy w obrębie porównywania jednośladów, jednak skupimy się na różnych rowerach turystycznych, w bardzo zbliżonych cenach. Pod lupę weźmiemy Meridę Freeway 9300 za 2429 zł oraz odrobinę droższą Meridę Crossway 20-D za 2499 zł. Wskazane jednoślady mają wysokojakościowy osprzęt, oba są stosunkowo tanie i przede wszystkim, nadają się do każdego typu jazdy. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z artykułem!
Merida Freeway 9300 i Crossway 20-D - cechy wspólne
Zacznijmy od tego, że oba rowery pochodzą od tego samego, sprawdzonego producenta. Merida to tajwańska firma założona w latach siedemdziesiątych, która ma na swoim koncie już niezliczone serie cenionych jednośladów. Freeway 9300 oraz Crossway 20-D to natomiast ich trekkingowe modele, które sprawdzą się zarówno w jeździe po leśnych ścieżkach i górzystym terenie, jak i podczas przejażdżek na zakupy do miasta, czy bicia rekordów prędkości na asfalcie. Są to bardzo uniwersalne rowery, które na pewno spodobają się casualowym kierowcom pragnącym móc wykorzystać rower do wszystkiego. Jednoślady mają lekkie aluminiowe ramy. Merida Freeway waży 17 kilogramów, natomiast Crossway zaledwie 14. Oba rowery mają także znakomity osprzęt Shimano. Chociaż nie są to dokładnie te same hamulce tarczowe, hydrauliczne, w obu modelach postawiono na sprawdzone rozwiązania prosto z Japonii. Merida Freeway 9300 oraz Crossway 20-D mają jednak znacznie więcej różnic niż podobieństw, o czym przekonają się Państwo za chwilę.
Inne części i design, ale taka sama przyjemność z jazdy
Chociaż w obu rowerach mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi Shimano, w modelu Freeway znajdują się zaciski AMT200, w drugim natomiast BR-MT200. Na takich drobnych różnicach w osprzęcie się zaczyna, rowery jednak różnią się diametralnie w kwestii wyglądu. Jednoślady mają zupełnie inny kształt siodełka, kierownica jest zupełnie inaczej wyprofilowana, a rama w Meridzie Crossway 20-D jest bardziej pochylona i nadaje jej drapieżnego charakteru, co kontrastuje z klasyczną ramą modelu Freeway. Warto zaznaczyć, że Merida Freeway została dodatkowo doposażona w bagażnik. Inne komponenty, rozmiary elementów i design sprawiają, iż są to zdecydowanie różne rowery wypuszczone przez tego samego producenta, na pewno jednak nie można odmówić im niesamowitej funkcjonalności!
Wskazanie podobieństw i różnic między powyższymi modelami rowerów nie rozstrzygnie, który z nich będzie lepszym wyborem. Zależy to przede wszystkim od tego, jaki styl jazdy oraz upodobania estetyczne ma potencjalny właściciel takiego jednośladu. Na szczęście wskazane modele należą do niskiej półki cenowej i wybór takiego roweru nie jest jeszcze bardzo zobowiązujący. Można śmiało potraktować taki jednoślad jako model testowy przed wybraniem droższego odpowiednika. Jedno jest pewne, jazda na obu wskazanych rowerach od Meridy będzie czystą przyjemnością.