O samych rowerach oraz ich podzespołach napisaliśmy już wiele. Zważywszy na to, że każdy model przeznaczony jest do innego rodzaju nawierzchni, pora tym razem skupić się na odrębnej kwestii - czyli oponach. Jak odpowiednio dobrać ogumienie, aby osiągnąć maksymalną satysfakcję z jazdy na rowerze? Wyjaśnimy to w dzisiejszym wpisie!
Wybierz odpowiednie opony do Twojego roweru
Przy zakupie nowego roweru wszystko jest fajnie, wręcz idealnie. Nie trzeba zastanawiać się zbyt długo, można od razu wsiąść i jechać. Jednak po pewnym czasie użytkowania niektóre części wymagają podreperowania lub wymiany - tym również opony. Poniżej znajduje się opis oraz zastosowanie ogumowania wraz z kilkoma kompatybilnymi rowerami.
Na początek coś mniej wymagającego, czyli rower turystyczny. Przykładem takiego jednośladu jest chociażby Romet Symfonia lub Kross Trans 4.0. Przy rowerach tego typu najlepiej sprawdzą się klasyczne opony z dętką, posiadające lekki bieżnik na środku oraz po bokach koła. Dzięki niemu przemieszczanie się zarówno po miejskim, jak i ubitym leśnym terenie będzie przebiegało bezproblemowo.
Podobnie sprawa wygląda przy rowerach trekkingowych lub gravelowych. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku okaże się opona o delikatnym bieżniku na środku, z nieco wypukłymi bokami. Taka konstrukcja zwiększy przyczepność roweru podczas skręcania na żwirowej nawierzchni. Do rowerów tego typu należą np. Romet Wagant 3 lub Kross Esker 2.0.
Z kolei przy poruszaniu się po bardzo wymagających terenach, dla rowerów z klasy MTB, XC lub górskich, najlepszym pomysłem mogą okazać się opony bezdętkowe, czyli tubeless. Rozwiązanie to pozwala na jazdę z niższym ciśnieniem w kołach, dzięki któremu pokonywanie ekstremalnie nierównej nawierzchni staje się o wiele łatwiejsze, a podczas potencjalnego przebicia opony uszczelniacz - zwany również mleczkiem - załata przetarcia bądź dziury w kilka sekund. Przy wyborze modelu przystosowanego do takiej jazdy, warto zwrócić uwagę na Romet Rambler r9.3, Kross Hexagon 6.0 oraz Kross Lea 8.0. Co również istotne, należy zdecydować się na możliwie najszerszą oponę, w efekcie czego kontrola nad rowerem zwiększy się podczas jazdy w nieprzewidywalnych warunkach.
W przypadku rowerów szosowych, miłośnicy dużych prędkości zachęcani są do rozważenia zakupu gładkich opon Slick z minimalistycznym bieżnikiem. Ma on na celu odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrym asfalcie oraz ograniczenie energii, jaką trzeba włożyć w napęd, aby szybko rozpędzić rower. Romet Huragan 3 czy Kross Vento 4.0 to jedne z tych modeli, które wymagają tego typu ogumienia.
Powyższe przykłady to propozycje, które sprawdzą się z dużym prawdopodobieństwem. Niemniej należy mieć na uwadze fakt, że w niektórych przypadkach sam rowerzysta po czasie może stwierdzić, iż bardziej mu służy inny rodzaj ogumienia niż dotychczas. Rower jest niczym klocki lego - można eksperymentować i stworzyć coś kompletnie innego, a przede wszystkim dopasowanego do własnych preferencji.