Jest wiele sposobów poruszania się po mieście. Większość wybiera autobusy, inni - własny samochód lub motocykl. Co poniektórzy jednak odłączają się od tego ogółu i zamiast komunikacji miejskiej lub pojazdu zasilanego silnikiem korzystają z mocy własnych nóg na siodełku swojego jednośladu. Osoby te używają roweru nie tylko do weekendowych ucieczek za miasto, ale także wykorzystują go jako sposób dojazdu do szkoły, pracy lub do sklepu, bądź jako zwykły środek transportu z punktu A do punktu B.
Dlaczego osoby te korzystają z "alternatywnego środka transportu", jakim jest rower? Powodów może być wiele: chęć poprawy kondycji oraz zdrowia, oszczędność pieniędzy poświęcanych na paliwo czy bilety miesięczne, czy nawet oszczędność czasu w szczególnie zakorkowanych miastach Polski to tylko kilka najpopularniejszych, gdyż można wymienić ich znacznie, znacznie więcej. Nic więc dziwnego, iż po jednoślady sięga coraz to większe grono osób. Niestety, niektórzy chętni do zmiany swoich nawyków podróżowania zniechęcają się, gdy przychodzi czas wyboru konkretnego jednośladu. Między innymi dlatego powstał ten tekst - by ułatwić każdemu wybór roweru do jazdy codziennej, jak również by pokazać mocne i słabe strony każdej z dostępnych możliwości.
Rower miejski, czyli klasyczny sposób na poruszanie się po mieście
Rower miejski - już sama nazwa wskazuje, iż jest to rower w pełni przystosowany do wąskich ścieżek rowerowych, chodników oraz jazdy pośród ludzi i samochodów. Co wyróżnia rowery tego typu? Przede wszystkim ich budowa - podczas tworzenia jednośladu miejskiego nie wykorzystywano elementów dostosowanych do jazdy w każdych warunkach, zamiast tego postawiono w pełni na przystosowanie do miasta oraz terenów podmiejskich. Co to oznacza w praktyce? Na przykład to, iż w modelach takich jak Kross Seto czy Kross Inzai nie ma amortyzowanego widelca, który byłby zbędnym wydatkiem nieprzydatnym na twardych, brukowanych drogach. Zredukowano także ilość przerzutek do koniecznego minimum zapewniającego wygodną jazdę oraz wykorzystano tańsze opony o bieżniku dostosowanym do twardych nawierzchni. Tego typu działania pozwoliły zmniejszyć cenę samego jednośladu, dzięki czemu są one zwykle znacznie tańsze niż jakikolwiek dwukołowiec zawierający podobny zestaw części.
Tego typu działania nie oferują jednak jedynie zalet. Dostosowanie roweru tylko i wyłącznie do twardych nawierzchni sprawia, iż jednoślad ten jest praktycznie ograniczony do tego typu środowiska - nie nadaje się zbyt dobrze na niedzielną przejażdżkę po lesie, gdyż wyboje oraz mniej stabilne podłoże może znacząco utrudniać jazdę. Inną wadą może być to, iż zwykle rowery miejskie osiągają znacznie niższe prędkości - w końcu wykonane zostały z myślą o krótkich, miejskich wycieczkach, w których najważniejszy jest styl osoby znajdującej się na siodełku.
Faktem jest jednak, iż rower miejski jest zdecydowanie najbardziej stylową opcją, jeżeli chodzi o wszystkie jednoślady przystosowane do jazdy po mieście. Bez dwóch zdań Romet Orkan czy Vintage przebija wygląd jaki prezentuje sobą Kross Trans 2.0, Kross Evado 3.0 czy nawet Kross Trans 4.0, dlatego tego typu jednoślady preferowane są w dużych skupiskach ludzi, w których wyróżnienie się i ukazanie swojej indywidualności są priorytetem ponad wygodą jazdy czy szybkością przemierzenia trasy.